تبلیغات
آه...که چه بگویم

آه...که چه بگویم
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟





ابر برچسب ها
ابو موسی اشعری خوردن و آشامیدن در بهشت پیمان با یهودیان مدینه اسلام آوردن سیدنا حمزه اولین غذایی که مؤمنان بعد از دخول به بهشت می‌خورند پیامبر خاک بهشت انواع گوناگون وحی آداب غذا خوردن ساکنان مدینه و اوضاع آنان به هنگام هجرت سدره المنتهی پیامبر در طائف خلاصه زندگی پیامبر قبل از نبوت بیعت عَقَبهٔ دوم عالم برزخ غزوهٔ بدر بزرگ ولادت پیامبر اسرا و معراج منازل بهشت و ارتفاع آن هجرت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ از مکه به مدینه روح رسول الله خلفای راشدین ابوبکد صدیق مقدّمات هجرت آه...که چه بگویم تمدن اسلام عام الحُزن (سال غم) دعوت مخفی پیامبر و مسلمانان پیشتاز مسلمان شدن سیدنا امام عمربن الخطاب(رض) بهشت و جهنم «خداوند زیباست و زیبای ها را دوست دارد» بیعت عقبه اول تمدن اسلامی شیخ مصطفی امامی فرش سیرت بعد از نبی پل صراط معماری اسلامی شفاعت غار حرا مسجدالنبی آداب مسجد ابوبکر صدیق قدر و منزلت زن محبت عالم برزخ و روز محشر ابوبکر بهترین پاداش نخستین غَزوات مسلمانان

مراحل روز قیامت (2)


ابوهریره -رضی الله عنه- و حضرت ابوسعید الخدری -رضی الله عنه- در حدیثی از پیامبر اكرم -صلى الله علیه وسلم- روایت می كنند كه در همان حالت كسانی هستند كه در سایه الهی جای داده می شوند:

«سَبْعَةٌ یُظِلُّهُمْ اللَّهُ تَعَالَى فِی ظِلِّهِ یَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ، إِمَامٌ عَدْلٌ، وَشَابٌّ نَشَأَ فِی عِبَادَةِ اللَّهِ، وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ بِالْمَسَاجِدِ، وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِی اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَیْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَیْهِ، وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ: إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ، وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ یَمِینُهُ، وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِیًا فَفَاضَتْ عَیْنَاهُ». بخاری و مسلم

یعنی: هفت گروه هستند كه در روز قیامت زیر سایه خداوند جای دارند روزی كه هیچ سایه ای نیست مگر سایه او:

1-    پیشوای و حاكم عدالت گستر.

2-    جوانی كه در عبادت خدا پرورش و بزرگ شده.

3-    شخصی كه دلش وابسته به مسجد باشد.

4-    دونفری كه بخاطر خدا با هم دوستی گرفتند.

5-  شخصی كه زن زیباروئی و دارای مقامی او را به كار زشت دعوت دهد، در جواب بگوید من از خدا می ترسم.

6-  شخصی كه در پنهانی صدقه داد بطوری كه دست چپ او ندانست كه دست راست چه صدقه داده است.

7-    شخصی كه در پنهانی و تنهائی خدا را یاد كرد و چشمش اشك ریز شد.


4- حساب

بعد از اینكه مدتی طولانی در حالت ترس و وحشت سر بردند، پیامبر اكرم -صلى الله علیه وسلم- برای پایان یافتن این حالت شفاعت می كند سپس خداوند برای حساب و دستور می دهد، در آن وقت هر شخصی آنچه كه در دنیا فرستاده است می بیند، تمام اعمال كه انجام داده، خواه كوچك باشد و یا بزرگ همه در جلوش مجسم و آشكار می گردد، و هیچ چیزی از آن اعمال بر خداوند پوشیده نشده و نخواهد شد، و تمام اعمال شخص را بطور دقیق و كامل می داند، خداوند این حالت را چنین توصیف نموده است:

 

﴿وَیَقُولُونَ یَا وَیْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلا كَبِیرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَلا یَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً﴾.(الكهف: 49 )

می گویند ای وای بر ما چیست این نامه را؟ چه حال است این نامه! كه كوچك و بزرگ را فرو نگذاشته (نمی گذارد) مگر همه آنها را بشمار آورده است، و هر چه كرده اند همه را در پیش خود خواهند دید و خداوند بر كسی ستم نمی كند.

در آن موقع (حساب) تمام اعمال خویش را خواهیم دید، و بر تمام آنها محاسبه خواهیم شد، كوتاهی و تقصیر خویش را در نماز، زكات، و روزه و ... خواهیم دید، از مال محاسبه و پرسیده می شویم كه از كجا بدست آورده ایم و در چه راهی صرف نموده ایم، و از عمر، كه چگونه گذرانیده ایم، و از جوانی كه چطور پشت سر گذاشته ایم و از علم و دانش و مدارك تحصیلی مان پرسیده می شویم، كه آیا آنها را در راه خیر و صلاح بكار برده ایم یا اینكه خدای نخواسته دعوت كنندگان بطرف شر و بدی بوده ایم.

پیامبر اكرم -صلى الله علیه وسلم- در حدیثی چنین می فرماید: «مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَسَیُكَلِّمُهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَیْسَ بَیْنَ اللَّهِ وَبَیْنَهُ تُرْجُمَانٌ.... ». بخاری و مسلم

 در روز قیامت خداوند با هر كدام از شما، صحبت و گفتگو خواهد نمود در حالی كه میان خداوند و او مترجمی ندارد، پس انسان به راست خود می نگرد نمی بیند مگر آن چیزی كه فرستاده و به سمت چپ می نگرد نمی بیند مگر آن چیزی كه فرستاده به جلو و روبروی خود نگاه می كند آتش جهنم را می بیند ای مردم از آتش بترسید اگر چه با نصف دانه خرمائی درراه خدا دادن باشد یا با كلمه طیبه لا إله إلا الله، و سخنان درست و نیك».

در آن روز چهره مؤمنان درخشنده و نورانی، همچون ماهتاب می باشد ولی چهره گناهكاران و كفار گرفته و عبوس است همچون پاره ای از شبك تیره و تاریك خداوند چنین می فرماید:

﴿وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ * ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ * وَوُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَةٌ * تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ * أُولَئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ﴾. [عبس: 38- 42].

در آن روز چهره هائی باز و روشن و خندان است، و چهره هائی گردآلود و گرفته و تیره رنگ است، تاریكی و خاك و سیاهی بر آن نشیند، آنها گروه كافران و بدكاران هستند.

5- بهشت

بعد از تمام شدن حساب، پلی بر روی جهنم نصب می گردد (كه پل صراط نام دارد) سپس مردم از آن پل عبور می كنند. مؤمنان با سرعت و ایمنی و اطمینان كامل عبور كرده و نورایمانشان برای آنها روشنائی می دهد. ﴿نُورُهُمْ یَسْعَى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ﴾ (التحریم: 8). و رهسپار بهشت می شوند، در این هنگام است كه فرشتگان درهای بهشت را باز كرده و به آنها خوش آمد می گویند، پس با تشریفات وارد بهشت می شوند.

 ﴿حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ﴾. (الزمر: 73). «مؤمنان و متقیان هنگامی كه بیایند برای داخل شدن به بهشت، دروازه باز كرده شده و فرشتگان و نگهبان بهشت به آن می گویند: سلام بر شما خوش آمدید و خوش باشید، پس بطور جاودانه و همیشگی در بهشت داخل شوید».

هر چند كه ما بخواهیم در این دنیای بی ارزش نعمتهای و خوشیهای بهشت را تصور كنیم، هیچ وقت نمی توانیم به حقیقت آن پی ببریم، بلكه بزرگتر از آن است كه ما بتوانیم تصور كنیم، در این باره گفتار رسول الله -صلى الله علیه وسلم- كافی می باشد كه فرمود: «فِیهَا مَا لاَ عَیْنٌ رَأَتْ وَلاَ أُذُنٌ سَمِعَتْ وَلاَ خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ» بخاری و مسلم

. در بهشت نعمتهای است كه نه چشمی آنرا مشاهده كرده، و نه گوشی در باره آن شنیده، و نه بر قلب بشری خطور كرده است.

انسان در دنیا از لذات و خوشیها بهره مند است ولی هنگامیكه مرگ را بیاد خویش می آورد، آن خوشیها به تلخی مبدل می گردد، لیكن در بهشت تلخی و ناراحتی وجود ندارد، چرا كه آنكه منزل جاویدان و ابدی است و مرگ وجود ندارد در حدیث آمده است كه: «مرگ را به صورت قوچی در روز قیامت آورده می شود سپس فرشتگان بهشتیان را صدا می زنند همه نگاه می كنند، به آنها گفته می شود این را می شناسید، همه می گویند: بله مرگ است، همچنین فرشتگان اهل دوزخ را صدا می زنند آنها نیز نگاه می كنند، بعد از آن مرگ را ذبح می كنند، سپس به بهشتیان گفته می شود: جاودانگی است و مرگی نیست، پس خیلی خوشحال می شوند، و به دوزخیان گفته می شود: جاودانگی است و مرگی نیست، پس غم و اندوه و ناراحتی آنها افزوده می گردد».

و همچنین انسان در دنیا از راحتی و خوشی زیاد خسته و بیزار می شود، و دوست دارد كه تغییر و تبدیل در آن نعمت ایجاد شود، ولی در بهشت خستگی وجود ندارد خداوند در توصیف اهل بهشت می فرماید:﴿خَالِدِینَ فِیهَا لا یَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلاً﴾ (الكهف: 108).

          آنها جاویدان در بهشت هستند و دگرگونی نیابند

خداوند تبارك و تعالی فرموده است:

﴿سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ﴾.(الحدید: 21).

بشتابید و بر یكدیگر سبقت بگیرید بسوی آمرزش از پروردگارتان و بهشتی كه وسعت و فراخی آن چون فراخی و وسعت آسمان و زمین است.

6- جهنم

هنگامیكه كه كفار و فجار از محاسبه و بازجوئی تمام گردیده و می خواهند مانند مؤمنین بر روی پل صراط (كه از بالای جهنم می گذرد) عبور كنند، فرشتگان به آنان اجازه نمی دهند ونمی گذارند كه عبور كنند، بلكه آنها را با قلاب و زنجیر می كشانند و به داخل جهنم می اندازند.

در حدیث صحیح روایت شده است كه پیامبر صلى الله علیه وسلم فرموده اند: «جهنم آورده می شود، در حالی كه دارای هفتاد هزار افسار می باشد، با هر افساری هفتاد هزار فرشته می باشد، كه جهنم را می كشانند ...».

به درستی كه آن، منزلگاه پستی، رسوائی، و عذاب وشكست است، منزلی است كه فریادها و آه وناله های از آن بلند می شود و در آن شك ها سرازیر می شود كسانی كه در آن هستند در بدبختی و بیچارگی همیشگی بسر می برند، در آن انواع و اقسام عذابها و شكنجه ها می باشد، آتش سوزان... مارها ... كژدمهای بزرگ و نوشیدن آبهای داغ، آن آبی كه با نوشیدن آن تمامی روده ها تكه تكه می شود، و همچنین نوشیدن كثافتها و چركها و خونها، وزقوم كه اگر قطره ای از آن زقوم در دنیا چكیده شود زندگی اهل دنیا تلخ و ناگوار می سازد.

به خداوند بزرگ پناه می بریم از عذاب جهنم به خدا قسم كه در آن انواع و اقسام عذاب و سختیهای گوناگون پراكنده است كه هیچ وقت جسم كوچك و ضعیف انسان طاقت تحمل كمترین عذابش را ندارد همچنانكه در حدیث روایت شده، «كمترین عذاب جهنم برای شخص، آن است كه تكه پاره از آتش (اخگر)در زیر قدمش گذارده می شودكه به وسیلة آن مغزش بجوش می آید».

پس همگی بكوشیم و تلاش نمائیم برای نجات یافتن از آن آتش سوزان و دردناك، نجات ممكن نیست مگر با توحید و كلمه لا اله الا الله محمد رسول الله، دوری جستن از شرك، و گناهان صغیره و كبیره، وانجام دادن عبادات و طاعات الهی.

پیامبر اسلام -صلى الله علیه وسلم- در حدیثی كه امام بخاری و امام مسلم روایت كرده اند، می فرماید: «اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فَبِكَلِمَةٍ طَیِّبَةٍ». ‌از آتش دوزخ بترسید، گرچه با صدقه دادن نصف دانه خرما باشد، پس اگر كسی نیابد، با گفتار نیكو و كلمه طیبه از آتش بترسد.

خداوند همه ما را از آتش جهنم نجات دهد وبهشت جاویدان نصیبمان گرداند آمین.

از خداوند بزرگ خواهانیم كه همه مسلمین را در آنچه كه رضایتش می باشد موفق بگردان و همه مسلمین را از كید و وسواس شیطان و هوای نفس و دوستان بد حفظ كند آمین.

وصلى الله على نبینا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسلیماً كثیراً

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏




طبقه بندی: آینده اسلام و علامات قیامت،
[ یکشنبه 1 آذر 1394 ] [ 04:12 ب.ظ ] [ سید مصطفی موسوی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
www.iranskin.com/online'>Online User P align=center>