تبلیغات
آه...که چه بگویم

آه...که چه بگویم
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟





ابر برچسب ها
پل صراط شفاعت رسول الله بیعت عَقَبهٔ دوم فرش شیخ مصطفی امامی انواع گوناگون وحی خاک بهشت سیرت بعد از نبی ساکنان مدینه و اوضاع آنان به هنگام هجرت اولین غذایی که مؤمنان بعد از دخول به بهشت می‌خورند منازل بهشت و ارتفاع آن محبت سدره المنتهی پیامبر در طائف ولادت پیامبر مسجدالنبی عالم برزخ و روز محشر بهشت و جهنم بیعت عقبه اول غار حرا آداب مسجد تمدن اسلام عالم برزخ پیامبر آداب غذا خوردن اسرا و معراج ابو موسی اشعری ابوبکر پیمان با یهودیان مدینه ابوبکد صدیق «خداوند زیباست و زیبای ها را دوست دارد» مقدّمات هجرت خلاصه زندگی پیامبر قبل از نبوت قدر و منزلت زن دعوت مخفی پیامبر و مسلمانان پیشتاز خوردن و آشامیدن در بهشت غزوهٔ بدر بزرگ ابوبکر صدیق اسلام آوردن سیدنا حمزه مسلمان شدن سیدنا امام عمربن الخطاب(رض) عام الحُزن (سال غم) نخستین غَزوات مسلمانان بهترین پاداش معماری اسلامی تمدن اسلامی روح آه...که چه بگویم هجرت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ از مکه به مدینه خلفای راشدین
فتنه مسیح دجال و چگونگی رهایی از آن (2)

در حدیث فاطمه بنت قیس آمده است دجال گفت:"وَإِنِّی أُوشِكُ أَنْ یُؤْذَنَ لِی فِی الْخُرُوجِ، فَأَخْرُجَ فَأَسِیرَ فِی الأَرْضِ فَلا أَدَعَ قَرْیَةً إِلا هَبَطْتُهَا فِی أَرْبَعِینَ لَیْلَةً،غَیْرَ مَكَّةَ وَطَیْبَةَ فَهُمَا مُحَرَّمَتَانِ عَلَیَّ كِلْتَاهُمَا كُلَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أَدْخُلَ وَاحِدَةً أَوْ وَاحِدًا مِنْهُمَا اسْتَقْبَلَنِی مَلَكٌ بِیَدِهِ السَّیْفُ صَلْتًا یَصُدُّنِی عَنْهَا، وَإِنَّ عَلَى كُلِّ نَقْبٍ مِنْهَا مَلائِكَةً یَحْرُسُونَهَا «نزدیك است كه به من اجازه خروج داده شود. من ظاهر می‌شوم و روی زمین سفر خواهم کرد و در مدت چهل روز جز مکه و مدینه هیچ شهری نمی‌ماندمگر اینکه داخل آن خواهم شد
جز مکه و مدینه که بر من حرام شده‌اند وهرگاه می‌خواهم به یکی از آنها وارد شوم ملائکه‌ای شمشیر بدست روبروی من قرار می‌گیرد و هیچ روزنه‌ای نیست که ملائکه‌ها از آن حراست نکنند».

و در روایات صحیح آمده که دجال وارد مسجد طور و مسجد الاقصی نمی شود.جناده بن ابی امیه ازدی روایت می كند كه گفت: یكی از اصحاب پیامبر ص را دیدم به او گفتم:" حَدِّثْنِی حَدِیثًا سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی الدَّجَّالِ، فذكر الحدیث وقال: "وَإِنَّهُ یَلْبَثُ فِیكُمْ أَرْبَعِینَ صَبَاحًا یَرِدُ فِیهَا كُلَّ مَنْهَلٍ إِلا أَرْبَعَ مَسَاجِدَ مَسْجِدَ الْحَرَامِ وَمَسْجِدَ الْمَدِینَةِ وَالطُّورِ وَمَسْجِدَ الأَقْصَى «حدیثی که از پیامبر ص دربارة دجال شنیده‌ای برایمان بازگو کن... او حدیث را ذکر کرد و گفت: «دجال چهل روز در زمین می‌ماند و به هر چشمه‌ای سر می‌زند اما به چهار مسجد نزدیک نمی‌شود: مسجدالحرام، مسجد طور، مسجد مدینه و مسجد الاقصی».

پیروان دجال

بیشتر پیروان دجال از اقوام یهود، عجم، ترک و همچنین از قومیتهای مختلف دیگرند كه بیشترشان را اعراب و زنان تشکیل می‌دهند.

مسلم از انس بن مالک س روایت می‌کند پیامبر خدا ص فرمود:"یَتْبَعُ الدَّجَّالَ مِنْ یَهُودِ أَصْبَهَانَ سَبْعُونَ أَلْفًا عَلَیْهِمْ الطَّیَالِسَةُ «از دجال هفتاد هزار یهودی اصفهانی پیروی می‌کنند که عبایی مخصوص بر تن دارند» و در روایت احمد آمده است:"سَبْعُونَ أَلْفًا مِنْ الْیَهُودِ عَلَیْهِمْ التِّیجَانُ «هفتاد هزار نفر که تاج بر سر دارند». در حدیث ابوبکر آمد:"یَتْبَعُهُ أَقْوَامٌ كَأَنَّ وُجُوهَهُمْ الْمَجَانُّ الْمُطْرَقَةُ «اقوامی از او پیروی می‌کنند که صورتشان مانند سپر برجسته است».

و اما چرا اکثر پیروانش اعراب‌(بادیه نشین) هستند. زیرا جهل بر آنان غالب است. اما زنان حالشان از اعراب بدتر است چون جهل بر آنان حاکم است و زود متأثر می‌شوند و در حدیثی از ابن عمر م آمده است پیامبرص فرمودند: " یَنْزِلُ الدَّجَّالُ فِی هَذِهِ السَّبَخَةِ بِمَرِّقَنَاةَ فَیَكُونُ أَكْثَرَ مَنْ یَخْرُجُ إِلَیْهِ النِّسَاءُ، حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لَیَرْجِعُ إِلَى حَمِیمِهِ وَإِلَى أُمِّهِ وَابْنَتِهِ وَأُخْتِهِ وَعَمَّتِهِ فَیُوثِقُهَا رِبَاطًا مَخَافَةَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَیْهِ «دجال وارد زمین شوره‌زار مرقناه (جایی بین مدینه و طائف) می‌شود بیشتر آنانیکه نزد او می‌آیند زنان هستند حتی مرد، زن، مادر، دختر، خواهر وعمه‌اش را در خانه می‌بندد مبادا نزد دجال بروند».

فتنه دجال

از ابتدای خلق آدم تا برپایی قیامت فتنه دجال بزرگترین فتنه روی زمین است. آن هم به علت قدرت خارق‌العاده‌ای که خداوند در اختیار او قرار می‌دهد بدانگونه که عقلها را حیران و مبهوت می‌سازد.

در روایات آمده است دجال بهشت و جهنم را به همراه دارد. بهشتش آتش و جهنمش بهشت است او رودهای آب و کوههای نان به همراه خود دارد. او به آسمان امر می‌کند باران نازل کند و به زمین دستور می‌دهد گیاه برویاند. گنجهای زمین در اختیار اوست و با سرعت زیادی مانند سرعت نزول قطرات باران در یک روز طوفانی، زمین را طی می‌کند. و چندین قدرت خارق‌العادة دیگر... و تمام آنچه گفته شد در احادیث صحیح آمده است. مسلم از حذیفه س نقل می‌کند. او گفت پیامبر ص فرمودند:"الدَّجَّالُ أَعْوَرُ الْعَیْنِ الْیُسْرَى ، جُفَالُ الشَّعَرِ - كَثِیرُهُ - مَعَهُ جَنَّةٌ وَنَارٌ فَنَارُهُ جَنَّةٌ وَجَنَّتُهُ نَارٌ «دجال چشم چپش کور است و موی زیاد دارد، بهشت و آتش همراه او است پس آتشش، بهشت و بهشتش، آتش است».

مسلم همچنین از حذیفه س روایتی نقل می‌کند که پیامبر ص فرمود:"لأنَا أَعْلَمُ بِمَا مَعَ الدَّجَّالِ مِنْهُ : مَعَهُ نَهْرَانِ یَجْرِیَانِ أَحَدُهُمَا رَأْیَ الْعَیْنِ مَاءٌ أَبْیَضُ وَالآخَرُ رَأْیَ الْعَیْنِ نَارٌ تَأَجَّجُ ، فَإِمَّا أَدْرَكَنَّ أَحَدٌ فَلْیَأْتِ النَّهْرَ الَّذِی یَرَاهُ نَارًا وَلْیُغَمِّضْ ثُمَّ لْیُطَأْطِئْ رَأْسَهُ فَیَشْرَبَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مَاءٌ بَارِدٌ «من خوب می‌دانم همراه دجال چیست. او دو رود جاری به همراه دارد یکی از آنها آب سفید و دیگری آتش فروزان به نظر می‌رسند. اگر هر یک از شما به او رسید. رودی را که آتش به نظر می‌رسد، اختیار کند، و چشمانش را ببندد و سرش را پایین بیاورد واز آن بنوشد چون در واقع آن آب گوارا است».

در حدیث نواس بن سمعانس در مورد ذکر دجال آمده است. اصحاب گفتند:"یَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا لَبْثُهُ فِی الأَرْضِ؟ قَالَ: أَرْبَعُونَ یَوْمًا؛ یَوْمٌ كَسَنَةٍ وَیَوْمٌ كَشَهْرٍ وَیَوْمٌ كَجُمُعَةٍ وَسَائِرُ أَیَّامِهِ كَأَیَّامِكُمْ " " .. قالوا: وَمَا إِسْرَاعُهُ فِی الأَرْضِ؟ قَالَ: كَالْغَیْثِ اسْتَدْبَرَتْهُ الرِّیحُ.  فَیَأْتِی عَلَى الْقَوْمِ فَیَدْعُوهُمْ فَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَجِیبُونَ لَهُ، فَیَأْمُرُ السَّمَاءَ فَتُمْطِرُ، وَالأَرْضَ فَتُنْبِتُ، فَتَرُوحُ عَلَیْهِمْ سَارِحَتُهُمْ أَطْوَلَ مَا كَانَتْ ذُرًا وَأَسْبَغَهُ ضُرُوعًا، وَأَمَدَّهُ خَوَاصِرَ. ثُمَّ یَأْتِی الْقَوْمَ فَیَدْعُوهُمْ فَیَرُدُّونَ عَلَیْهِ قَوْلَهُ فَیَنْصَرِفُ عَنْهُمْ فَیُصْبِحُونَ مُمْحِلِینَ لَیْسَ بِأَیْدِیهِمْ شَیْءٌ مِنْ أَمْوَالِهِمْ. وَیَمُرُّ بِالْخَرِبَةِ فَیَقُولُ لَهَا أَخْرِجِی كُنُوزَكِ فَتَتْبَعُهُ كُنُوزُهَا كَیَعَاسِیبِ النَّحْلِ . ثُمَّ یَدْعُو رَجُلا مُمْتَلِئًا شَبَابًا فَیَضْرِبُهُ بِالسَّیْفِ فَیَقْطَعُهُ جَزْلَتَیْنِ رَمْیَةَ الْغَرَضِ ثُمَّ یَدْعُوهُ فَیُقْبِلُ وَیَتَهَلَّلُ وَجْهُهُ یَضْحَكُ «ای پیامبر ص چقدر در زمین می‌ماند؟ فرمود چهل روز: یک روز آن به اندازه یک سال و روزی دیگر به اندازة یک ماه و روزی دیگر نیز به اندازه یک هفته و بقیه روزها مانند روزهای عادی شما است. گفتند: سرعت سیر او بر زمین چقدر است. فرمود مانند نزول باران در روز طوفانی، او نزد قومی می‌آید آنها را دعوت می‌کند و به او ایمان می‌آورند و نیازهایشان را از او مطالبه می‌کنند. پس به آسمان دستور می‌دهد تا باران نازل کند و به زمین امر می‌کند تا گیاه برویاند تا حیواناتشان در آن بچرند و چاق، پرشیر و بزرگ شوند. سپس نزد قوم دیگری می‌آید و آنان را دعوت می‌کند ولی آنان دعوتش را رد می‌کنند و به او ایمان نمی‌آورند. دجال آنان را رها می‌کند. نزولات آسمانی کم می‌شود. اموالی در دستشان نمی‌ماند و وضعشان رو به خرابی می‌رود به زمین آنجا می‌گوید گنجهایت را خارج کن پس گنجها مانند دسته زنبور عسل به طرف او می‌آیند سپس مرد جوانی را صدا می‌زند، او را با شمشیر به دو نصف تبدیل می‌کند. و او را دوباره صدا می‌زند او در حالی که تبسم بر لب دارد بار دیگر زنده می‌شود».

در روایت بخاری از ابوسعید خدری س آمده است. مردی که دجال او را می‌کشد از بهترین انسانها یا بهترین آنهاست او از مدینه به طرف دجال می‌رود. و به دجال می‌گوید:"أَشْهَدُ أَنَّكَ الدَّجَّالُ الَّذِی حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَدِیثَهُ. فَیَقُولُ الدَّجَّالُ: أَرَأَیْتُمْ إِنْ قَتَلْتُ هَذَا ثُمَّ أَحْیَیْتُهُ هَلْ تَشُكُّونَ فِی الأَمْرِ؟ فَیَقُولُونَ لا. فَیَقْتُلُهُ ثُمَّ یُحْیِیهِ، فَیَقُولُ: وَاللَّهِ مَا كُنْتُ فِیكَ أَشَدَّ بَصِیرَةً مِنِّی الْیَوْمَ، فَیُرِیدُ الدَّجَّالُ أَنْ یَقْتُلَهُ فَلا یُسَلَّطُ عَلَیْهِ «گواهی می‌دهم تو دجالی هستی که پیامبر ص به ما خبر داده بود. دجال به مردم گفت نظر شما چیست آیا اگر او را بکشم و دوباره زنده کنم دیگر در کار من شک می‌کنید مردم می‌گویند: خیر لذا دجال او را می‌کشد و سپس زنده می‌گرداند. پس مرد می‌گوید: قسم به خداوند حالا من تو را بهتر از گذشته می‌شناسم دجال می‌خواهد دوباره او را به قتل برساند ولی بر او مسلط نمی‌گردد».

و روایت ابن ماجه از ابی‌امامه باهلی که پیامبر ص در بارة دجال می گوید:"وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ یَقُولَ لأَعْرَابِیٍّ أَرَأَیْتَ إِنْ بَعَثْتُ لَكَ أَبَاكَ وَأُمَّكَ أَتَشْهَدُ أَنِّی رَبُّكَ؟ فَیَقُولُ: نَعَمْ. فَیَتَمَثَّلُ لَهُ شَیْطَانَانِ فِی صُورَةِ أَبِیهِ وَأُمِّهِ فَیَقُولانِ یَا بُنَیَّ اتَّبِعْهُ فَإِنَّهُ رَبُّكَ «یکی از فتنه‌هایش این است که به اعرابی می‌گوید آیا اگر پدر و مادرت را برایت زنده کنم به من ایمان می‌آوری. او می‌گوید بله پس دجال شیطانی را به صورت پدر و مادرش درمی‌آورد آنان می‌گویند ای فرزندم از او پیروی کن. او پروردگار توست». از خداوند سلامتی را می خواهیم و از فتنه دجال به خدا پناه می‌بریم.

پرهیز از فتنه دجال

پیامبر امتش را به اموری که آنان را از فتنه دجال حفظ می‌کند ارشاد کرد او امت را بر قانونی واضح و بدون ابهام كه شب آن به مانند روزش روشن است، ترک کرد. کسی از آن منحرف نمی‌شود جز اینکه هلاک می‌گردد. هیج راه خیری نبود مگر امتش را به آن راهنمایی کرد و هیچ شری نبود مگر امتش را از آن برحذر داشت.

از مواردی که پیامبر ص امتش را از آن برحذر داشت فتنه مسیح دجال است زیرا بزرگترین فتنه‌ای است که امت اسلامی تا برپایی قیامت با آن مواجه می‌شوند و هر پیامبری امتش را از فتنه مسیح دجال یک چشم برحذر داشته ولی محمد ص بیشتر از سایر انبیاء امتش را از آن برحذر داشته است چون خداوند بسیاری از صفات دجال را به پیامبرش گفت تا امتش را بترساند چرا که دجال از همین امت خارج خواهد شد. و محمد خاتم انبیاء است. بعضی از راهنمایی های پیامبر در زمینه تحذیر امت از فتنه دجال در ذیل آورده می‌شود. از خداوند بزرگ خواستاریم ما را از آن حفظ کند. از جمله آنها:

تمسک به اسلام و مسلح شدن به اسلحه ایمان و شناخت اسماء الله الحسنی که خداوند در آنها شریکی ندارد. دجال انسانی است که می‌خورد و می‌آشامد. ولی خداوند از آن منزه است. دجال کور است ولی خداوند چنین نیست. کسی خداوند را نمی‌بیند تا پس از مرگ ولی دجال را هنگام خروجش همه انسانهای مؤمن و کافر می‌بینند.

پناه‌بردن به خدا از شر فتنه دجال خصوصاً در نماز به استناد احادیث صحیح پیامبرص از جمله حدیثی که شیخین و نسائی از عائشهل روایت می‌کنند. او می‌گوید: پیامبر ص در نماز این دعا را می‌خواند:"اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْیَا وَفِتْنَةِ الْمَمَاتِ، اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ «پروردگارا از عذاب قبر، فتنه مسیح دجال، فتنه زندگی و مرگ به تو پناه می‌برم. پروردگارا از گناه و ضرر و زیان به تو پناه می برم».

مسلم از ابوهریرهس روایت می‌کند كه پیامبر خداص فرمودند:"إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ فَلْیَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ، یَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْیَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ «هرگاه یکی از شما در نماز تشهد خواند از چهار چیز به خدا پناه ببرد و بگوید: پروردگارا از عذاب جهنم، عذاب قبر و از فتنه زندگی و مرگ و از شر فتنه مسیح دجال به تو پناه می‌برم».

حفظ آیاتی از سورة کهف: پیامبر خدا فرمودند آیات اول سورة کهف بر دجال خوانده شود. در برخی روایات به جای اول سورة کهف، آیات آخر سورة کهف وارد شده است (ده آیه از اول یا ده آیه از آخر). و از جمله احادیثی كه در این باره آمده آنچه است كه مسلم در حدیث طولانی نواس بن سمعان روایت می كند كه در آن می فرماید:"فَمَنْ أَدْرَكَهُ مِنْكُمْ فَلْیَقْرَأْ عَلَیْهِ فَوَاتِحَ سُورَةِ الْكَهْفِ « هر یک از شما به دجال رسید آیات اول سورة کهف را بر او بخواند».

مسلم از ابودرداء س نقل می‌کند پیامبر ص فرمود:"مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آیَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْف عُصِمَ مِنْ الدَّجَّالِ «هر کس ده آیه اول سورة کهف را حفظ داشته باشد از فتنه دجال محفوظ می‌شود» مسلم می‌گوید: شعبه گفت:"مِنْ آخِرِ الْكَهْفِ و قَالَ هَمَّامٌ مِنْ أَوَّلِ الْكَهْف" «آخر کهف و همام گفت: اول کهف».

نووی می گوید:"سَبَب ذَلِكَ مَا فِی أَوَّلهَا مِنْ الْعَجَائِب وَالآیَات، فَمَنْ تَدَبَّرَهَا لَمْ یُفْتَتَن بِالدَّجَّالِ، وَكَذَا فِی آخِرهَا قَوْله تَعَالَى:(أَفَحَسِبَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنْ یَتَّخِذُوا..) «چون در اول سورة کهف دربارة وقایع عجیب و برخی از آیات خداوند بحث می‌شود هر کس در آنها تدبر کند به فتنه دجال گرفتار نمی‌گردد و چون در آخر آن این آیه ﴿أَفَحَسِبَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنْ یَتَّخِذُوا﴾ وجود دارد».

لذا این از خصوصیات سورة کهف است. احادیث وارده تشویق به قرائت آن خصوصاً در روز جمعه می‌کنند. حاکم از ابوسعید خدری س روایت می‌کند پیامبر ص فرمودند:"إِنَّ مَنْ قَرَأَ سُوْرَةَ الْكَهْفِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ الْنُّوْرِ مَا بَیْنَ الْجُمُعَتَیْنِ «هر کس سورة کهف را در روز جمعه قرائت کند بین دو جمعه نور بر او نازل می‌شود».

شکی نیست سورة کهف منزلت بزرگی دارد و در آن آیات روشنی مانند: قصه اصحاب الکهف، قصه موسی و خضر، قصه ذی‌القرنین و بنای سد بزرگ توسط او در برابر یأجوج و مأجوج، اثبات دوباره زنده‌شدن بعد از مرگ و حشر و نشر، دمیدن در صور و بیان حال زیانبارترین عمل كنندگان، کسانی که گمان می‌کنند بر سر راه هدایتند اما در ضلالت و گمراهی بسر می‌برند، وجود دارند. لذا بر هر مسلمانی لازم است در قرائت این سوره و حفظ و تکرار آن خصوصاً در بهترین روز هفته یعنی روز جمعه حریص باشد.

فرار از دجال و دوری از او: در این راستا بهترین راه ساکن ‌شدن در مکه و مدینه است چون دجال وارد مکه و مدینه نمی‌شود. پس بر مسلمان لازم است هنگام ظهور دجال از او دور شود چون با شبهات و قدرت فراوانش امور خارق‌العاده كه خداوند بر دست او جاری می كند باعث فتنه برای مردم می شود. و مردی پیش او می رود و گمان می كند كه دارای ایمان و ثبات می باشد پس از او متأثر و پیرو او می گردد. از خداوند می‌خواهیم ما و جمیع مسلمانان را از فتنه او نجات دهد.

امام احمد و ابوداود و حاکم از عمران بن حصین س روایت می‌کنند که پیامبر ص فرمودند:" مَنْ سَمِعَ بِالدَّجَّالِ فَلْیَنْأَ مِنْهُ، فَإِنَّ الرَّجُلَ یَأْتِیهِ یَتَّبِعُهُ وَهُوَ یَحْسِبُ أَنَّهُ صَادِقٌ بِمَا یُبْعَثُ بِهِ مِنْ الشُّبُهَاتِ «هر کس اسم دجال را شنید از او دور شود، سوگند به خدا مرد نزد او می‌رود گمان می‌کند مؤمن است و بر اثر شبهاتش از او پیروی می‌کند».

نابودی دجال

بنابر احادیث صحیح هلاک و نابودی دجال توسط عیسی بن مریم× صورت می‌گیرد. دجال در تمام نقاط زمین نیرو و یاور دارد (جز مکه و مدینه) وفتنة او بسیار وسیع و خطرناک است و جز عدة کمی از مسلمانان از آن نجات نمی‌یابند. و در این هنگام عیسی× بر مناره شرقی در دمشق نازل می‌شود و بندگان مؤمن خدا را دور خودش جمع می‌کند و به سمت دجال می‌روند که در این هنگام دجال نیز به سوی بیت‌المقدس می‌رود و در نزدیکی «لد» (شهری در فلسطین نزدیک بیت‌المقدس) به هم می‌رسند. وقتی دجال عیسی را می‌بیند به مانند نمک در آب ذوب می‌شود. عیسی× به او می‌گوید: «من باید ضربه‌ای به تو بزنم پس راه فرار نداری» عیسی به او می‌رسد و او را به قتل می‌رساند و سایر مؤمنین، سپاهیان شکست‌خورده و فراری دجال را تعقیب می‌کنند و درخت و سنگ می‌گویند ای مسلمان این یهودی پشت من مخفی شده است. بیا او را به قتل برسان جز درخت غرقد که جزو درخت یهودیان است (و به سخن نمی‌آید).

تعدادی از احادیث وارد شده در مورد قتل دجال و پیروانش

مسلم از عبدالله بن عمرم روایت می‌کند گفت پیامبر خدا ص فرمودند:"یَخْرُجُ الدَّجَّالُ فِی أُمَّتِی فَیَمْكُثُ أَرْبَعِینَ.." فذكر الحدیث، وفیه:"فَیَبْعَثُ اللَّهُ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ كَأَنَّهُ عُرْوَةُ بْنُ مَسْعُودٍ فَیَطْلُبُهُ فَیُهْلِكُه « دجال در امت من خارج می‌‌شود و چهل در آن می ماند... (در ادامه گفت) خداوند عیسی بن مریم که هم شکل عروه بن مسعود است را نازل می‌کند. او را صدا می‌زند و به هلاکت می رساند».

احمد و ترمذی از مجمع بن جاریه انصاری س روایت می‌کنند او گفت: از پیامبر ص شنیدم فرمود:"یَقْتُلُ ابْنُ مَرْیَمَ الدَّجَّالَ بِبَابِ لُدٍّ «عیسی بن مریم× دجال را نزد باب لد می‌‌کشد».

مسلم از نواس بن سمعان حدیث طولانی را دربارة دجال نقل می‌کند که در آن قصه نزول عیسی و کشته‌شدن دجال بدست او آمده است و در آن پیامبر ص می فرماید: " فَلا یَحِلُّ لِكَافِرٍ یَجِدُ رِیحَ نَفَسِهِ إِلا مَاتَ وَنَفَسُهُ یَنْتَهِی حَیْثُ یَنْتَهِی طَرْفُهُ فَیَطْلُبُهُ حَتَّى یُدْرِكَهُ بِبَابِ لُدٍّ فَیَقْتُلُهُ «كافر ممكن نیست هوای نَفَس عیسی × را دریابد وجز اینكه می‌میرد و هوای نفس او تا جایی که چشمش کار کند می‌رود پس او دجال را جستجو می‌کند تا زمانیکه در باب لد او را می‌یابد و به هلاک می‌رساند».

امام احمد از جابر بن عبدالله م روایت می‌کند گفت: پیامبر ص فرمودند:"یَخْرُجُ الدَّجَّالُ فِی خَفْقَةٍ مِنْ الدِّینِ وَإِدْبَارٍ مِنْ الْعِلْمِ" فذكر الحدیث وفیه:"ثُمَّ یَنْزِلُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ فَیُنَادِی مِنْ السَّحَرِ فَیَقُولُ یَا أَیُّهَا النَّاسُ مَا یَمْنَعُكُمْ أَنْ تَخْرُجُوا إِلَى الْكَذَّابِ الْخَبِیثِ فَیَقُولُونَ هَذَا رَجُلٌ جِنِّیٌّ فَیَنْطَلِقُونَ فَإِذَا هُمْ بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَتُقَامُ الصَّلاةُ فَیُقَالُ لَهُ تَقَدَّمْ یَا رُوحَ اللَّهِ فَیَقُولُ لِیَتَقَدَّمْ إِمَامُكُمْ فَلْیُصَلِّ بِكُمْ فَإِذَا صَلَّى صَلاةَ الصُّبْحِ خَرَجُوا إِلَیْهِ قَالَ فَحِینَ یَرَى الْكَذَّابُ یَنْمَاثُ كَمَا یَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ فَیَمْشِی إِلَیْهِ فَیَقْتُلُهُ حَتَّى إِنَّ الشَّجَرَةَ وَالْحَجَرَ یُنَادِی یَا رُوحَ اللَّهِ هَذَا یَهُودِیٌّ فَلا یَتْرُكُ مِمَّنْ كَانَ یَتْبَعُهُ أَحَدًا إِلا قَتَلَهُ«دجال زمان ضعف دین و اعراض مردم از علم خارج می‌شود...(در ادامه حدیث می فرماید) سپس عیسی بن مریم× نازل می‌شود. هنگام سحر ندا می‌دهد و می‌گوید: ای مردم، چه چیز مانع شده است تا علیه کذاب خبیث قیام نکنید. مردم می‌گویند: او گنهكار است پس به سوی او حرکت می‌کنند متوجه می‌شوند او عیسی بن مریم× است. وقت نماز فرا می‌رسد به عیسی گفته می‌شود ای روح‌الله جلو برو (و به امامت نماز را بپادار) عیسی می‌‌گوید: امام خودتان پیش برود و نماز را بپا دارد، وقتی نماز صبح را خواندند به سوی او می‌روند وقتی دجال کذاب، عیسی × را می‌بیند ذوب می‌شود همانطور که نمک در آب حل می‌شود. عیسی به سمت او می‌رود و او را به قتل می‌رساند تا اینکه سنگ و درخت می‌گویند ای روح‌الله این یهودی اینجاست پس همه پیروانش را از بین می‌برد حتی یک نفر هم باقی نمی‌ماند».

و با قتل دجال- لعنت خدا بر او باد- فتنه بزرگ به پایان می‌رسد و خداوند مؤمنین را از شر او و پیروانش به دست عیسی بن مریم× نجات می‌دهد. ولله الحمد والمنة.




طبقه بندی: آینده اسلام و علامات قیامت،
[ سه شنبه 12 آبان 1394 ] [ 04:28 ب.ظ ] [ سید مصطفی موسوی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
www.iranskin.com/online'>Online User P align=center>