تبلیغات
آه...که چه بگویم

آه...که چه بگویم
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟





ابر برچسب ها
رسول الله انواع گوناگون وحی پیامبر در طائف عالم برزخ و روز محشر ابوبکر صدیق خلاصه زندگی پیامبر قبل از نبوت خوردن و آشامیدن در بهشت بهترین پاداش بیعت عَقَبهٔ دوم شیخ مصطفی امامی قدر و منزلت زن ابوبکر بهشت و جهنم آداب غذا خوردن پل صراط پیمان با یهودیان مدینه محبت مسلمان شدن سیدنا امام عمربن الخطاب(رض) سیرت بعد از نبی عالم برزخ معماری اسلامی پیامبر روح مقدّمات هجرت سدره المنتهی «خداوند زیباست و زیبای ها را دوست دارد» عام الحُزن (سال غم) اسلام آوردن سیدنا حمزه ساکنان مدینه و اوضاع آنان به هنگام هجرت غزوهٔ بدر بزرگ خلفای راشدین ابوبکد صدیق ولادت پیامبر مسجدالنبی غار حرا فرش دعوت مخفی پیامبر و مسلمانان پیشتاز منازل بهشت و ارتفاع آن تمدن اسلامی بیعت عقبه اول اولین غذایی که مؤمنان بعد از دخول به بهشت می‌خورند شفاعت خاک بهشت آداب مسجد آه...که چه بگویم تمدن اسلام اسرا و معراج نخستین غَزوات مسلمانان ابو موسی اشعری هجرت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ از مکه به مدینه
فتنه مسیح دجال و چگونگی رهایی از آن (1)


سؤال: فتنه دجال چیست؟ و چگونه می توان از آن نجات یافت؟

علما بیش از پنجاه قول در باره معنی مسیح ذكر كرده و گفته اند این لفظ بر صدیق(بسیار راستگو) و ضلّیل کذّاب (بسیار گمراه و دروغگو) اطلاق می‌گردد.مسیح عیسی بن مریم× صدیق، مسیح هدایت، معالجه‌کننده بیماری پیسی و کوری و زنده‌کننده مردگان به اذن پروردگار است و مسیح دجال همان گمراه‌کنندة دروغگو است كه مردم را به وسیله آیاتی چون: باران باریدن، سرسبز گرداندن زمین و چندین امر خارق‌العادة دیگر که خداوند به او عطا کرده است، گمراه می كند.

پس خداوند دو مسیح ضد هم خلق کرده است.

علما در دلیل نامگذاری دجال به مسیح گفته اند: زیرا یکی از چشمهایش کور است، و گفته شده اینکه کل زمین را در مدت چهل روز طی می‌کند… .

قول اول راجح تر است زیرا درحدیث مسلم از انس بن مالك روایت شده كه رسول اللهص  فرمودند:"الدَّجَّالُ مَمْسُوحُ الْعَیْنِ مَكْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ كَافِرٌ .. «دجال یک چشمش کور و بین دو چشمش كافر نوشته شده است» .

معنی دجال

الدَّجل: یعنی مخلوط‌شدن، یعنی مشتبه و پوشیده ماند.

الدجال: یعنی بسیار وارونه جلوه‌دهنده و کذّاب، یعنی دروغ و تقلب از او بسیار سرمی‌زند.

و لفظ «الدجال» اسم شده است برای مسیح کذاب یک چشم پس وقتی گفته می‌شود دجال غیر از او کسی دیگر به ذهن نمی‌آید.

به او دجال گفته می‌شود زیرا کفرش را با کذب و تقلب و ظاهرسازی از مردم پنهان می‌کند.

صفات دجال و احادیث وارده در این باره

دجال انسانی است که احادیث با بیان بسیاری از صفاتش او را به مردم معرفی می‌کند و آنها را از شر او برحذر می دارد تا هنگام خارج‌شدن مردم او را بشناسند و به وسیله او دچار فتنه نگردند. بلكه با این صفات كه پیامبر صادقص به آن خبر داده او را از سایر مردم متمایز می‌سازد و جز جاهلی كه بدبختی بر او سبقت گرفته كسی فریب او را نمی خورد. نسأل الله العافیة.

و از جمله این صفات:

صفات مذکور عبارتند از: او مردی جوان، قرمزرنگ، کوتاه قامت، دارای موهای فر، پیشانی او باز و گودی زیر گلویش عریض است، چشم راستش کور و خاموش مانند دانه انگور برجسته است. روی پلک چشم چپش تکه گوشتی بیرون آمده است. و بین دو چشمش با حروف مقطعه کلمه کفر (ک‌ف‌ر) یا کافر نوشته شده است و هر مسلمان با سواد و بی‌سوادی می‌تواند آنرا بخواند. او عقیم است و بچه‌دار نمی‌شود.

و این تعدادی از احادیث صحیح است كه در آن ذكر صفات سابق او در آن آمده و از دلایلی است كه بر ظهور دجار دلالت دارد.

1. از عبدالله بن عمرم روایت است كه رسول اللهص فرمودند:" بَیْنَا أَنَا نَائِمٌ رَأَیْتُنِی أَطُوفُ بِالْكَعْبَةِ فَإِذَا رَجُلٌ آدَمُ سَبْطُ الشَّعَرِ بَیْنَ رَجُلَیْنِ یَنْطُفُ رَأْسُهُ مَاءً فَقُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا ابْنُ مَرْیَمَ . فَذَهَبْتُ أَلْتَفِتُ فَإِذَا رَجُلٌ أَحْمَرُ جَسِیمٌ جَعْدُ الرَّأْسِ أَعْوَرُ الْعَیْنِ الْیُمْنَى كَأَنَّ عَیْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِیَةٌ قُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا هَذَا الدَّجَّالُ ، أَقْرَبُ النَّاسِ بِهِ شَبَهًا ابْنُ قَطَنٍ «شب، خواب دیدم كه كعبه را طواف می كنم. در آنجا مردی گندم گون كه موهای شانه شده اش میان شانه هایش افتاده بود، دستهایش را روی شانة دو مرد دیگر گذاشته بود، مشاهده نمودم. از سرش، آب می چكید. پرسیدم: این، كیست؟ گفتند: عیسی بن مریم است. پس راه افتادم و به اطراف توجه می كردم ناگهان مردی درشت‌اندام، قرمز رنگ با موی فر، كه چشم راستش كور و به مانند دانه انگور برجسته بود را دیدم. گفتم این كسیت؟ گفتند:این دجال است. شبیه ترین شخص به او ابن قطن خزاعی است».

2. از عبدالله بن عمرم روایت است كه رسول اللهص در بین مردم بحث دجال را می كرد، فرمودند:"إِنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِأَعْوَرَ، أَلا إِنَّ الْمَسِیحَ الدَّجَّالَ أَعْوَرُ الْعَیْنِ الْیُمْنَى كَأَنَّ عَیْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِیَةٌ . «خداوند متعال کور نیست بلکه مسیح دجال چشم راستش کور و مانند دانه انگور برجسته و از حدقه جدا شده است».

3. و در حدیث طولانی كه نواس بن سمعانس روایت می كند كه"ذكر رسول الله صلى الله علیه وسلم الدجال ذات غَدَاةٍ فَخَفَّضَ فِیهِ وَرَفَّعَ حَتَّى ظَنَنَّاهُ فِی طَائِفَةِ النَّخْلِ.." «رسول اللهص صبحگاهی دجال را یادآوری نمود، او را كوچك و خوار و فتنه اش را بزرگ شمرد تا اینكه گمان كردیم در پیش انبوهی از درختان خرما قرار دارد» و در وصف دجال می فرماید:"إِنَّهُ شَابٌّ قَطَطٌ - شدید جعودة الشعر- عَیْنُهُ طَافِئَةٌ كَأَنِّی أُشَبِّهُهُ بِعَبْدِ الْعُزَّى بْنِ قَطَنٍ «او جوانی دارای موی فر و یک چشم کور است من او را مانند عبدالعزی بن قطن می‌بینم».

4. و از عبدالله بن صامتس روایت است كه رسول اللهص فرمودند:"إِنِّی قَدْ حَدَّثْتُكُمْ عَنْ الدَّجَّالِ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ لا تَعْقِلُوا، إِنَّ مَسِیحَ الدَّجَّالِ رَجُلٌ قَصِیرٌ أَفْحَجُ جَعْدٌ أَعْوَرُ مَطْمُوسُ الْعَیْنِ لَیْسَ بِنَاتِئَةٍ وَلا حَجْرَاءَ فَإِنْ أُلْبِسَ عَلَیْكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ رَبَّكُمْ لَیْسَ بِأَعْوَر «من برای شما در باره دجال سخن گفتم تا آنجا كه ترسیدم آن را نفهمید. همانا مسیح دجال مردی کوتاه قامت، دارای موی فر و یک چشم است و چشم کورش بارز و برجسته است اگر در شناخت او اشتباه کردید بدانید پروردگار شما کور نیست».

5. و از ابوهریرهس روایت است كه رسول اللهص فرمودند:".. وَأَمَّا مَسِیحُ الضَّلالَةِ فَإِنَّهُ أَعْوَرُ الْعَیْنِ أَجْلَى الْجَبْهَةِ عَرِیضُ النَّحْرِ فِیهِ دَفَأٌ- إنحناء « اما مسیح گمراه، او یک چشم است و پیشانی باز دارد و گودی زیر گلویش عریض و دارای انحنا است».

6. از حذیفهس روایت است كه رسول اللهص فرمودند:"الدَّجَّالُ أَعْوَرُ الْعَیْنِ الْیُسْرَى، جُفَالُ الشَّعَرِ- كَثِیرُهُ -مَعَهُ جَنَّةٌ وَنَارٌ فَنَارُهُ جَنَّةٌ وَجَنَّتُهُ نَارٌ« دجال چشم چپش کور است و موی زیاد دارد، بهشت و آتش همراه او است پس آتشش، بهشت و بهشتش، آتش است».

7. از انسس روایت است كه پیامبرص فرموند:"مَا بُعِثَ نَبِیٌّ إِلا أَنْذَرَ أُمَّتَهُ الأَعْوَرَ الْكَذَّابَ أَلا إِنَّهُ أَعْوَرُ وَإِنَّ رَبَّكُمْ لَیْسَ بِأَعْوَرَ وَإِنَّ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مَكْتُوبٌ كَافِرٌ «هیچ پیامبری مبعوث نشده مگر اینكه امتش را از آن كور بسیار دروغگو ترسانده است. آگاه باشید كه او كور است و پروردگار شما كورنیست و بین دو چشمش كلمه كافر نوشته شده است» و در روایتی می فرماید:" وَمَكْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ك ف ر«کلمه کافر به صورت مقطع (ک‌ف‌ر) نوشته شده است» و در روایتی از حذیفه آمده:"یَقْرَؤُهُ كُلُّ مُؤْمِنٍ كَاتِبٍ وَغَیْرِ كَاتِبٍ" « هر مؤمن با سواد و بی‌سوادی آنرا می‌خواند».

این کلمه درست و بطور آشکار نوشته شده است و اینکه برخی آنرا رؤیت کنند و تعدادی دیگر آنرا رؤیت نکنند و یا اینكه چگونه بی‌سواد آنرا می‌خواند و... اشکالی بر آن وارد نمی‌کند «زیرا خداوند قوة ادراک را در بصر انسان طبق مشیت خود خلق می‌کند پس مؤمن با چشم آن را می‌بیند گرچه سواد نداشته باشد و کافر آنرا نمی‌بیند گرچه با سواد باشد. همانطور که مؤمن آیات و ادله را با چشم بصیرتش می‌بیند ولی کافر نمی‌بیند. پس خداوند قوة ادراک را بدون تعلم به مؤمن می‌دهد و یا واقعاً در آن زمان عادات خرق می‌گردند».

و خلاصه جواب برای این امر مشتبه این است كه خداوند بر هر كاری قادر است و او می تواند بر اینكه تنها بعضی از مردم آن نوشته را ببینند و قادر است بر اینكه بی سواد آن را بخواند.

نووی می فرماید:«رأی صحیح محققین بر این است که کلمه (کفر) حقیقی است و مجازی در آن نیست و خداوند مانند دیگر آیات و نشانه‌ها آن را علامت کذب و کفر و باطل‌ بودنش قرار داده است و خداوند آن را به هر مؤمن با سواد یا بی‌سواد نشان می‌دهد. و بدون مانع آن را بر کافر و فاجر پوشیده می‌کند تا به فتنه و شقاوت دچار گردند».

8. یکی دیگر از صفات او در حدیث فاطمه بنت قیسل در قصه جساسه آمده است. در آن تمیم س می‌گوید:"فَانْطَلَقْنَا سِرَاعًا حَتَّى دَخَلْنَا الدَّیْرَ فَإِذَا فِیهِ أَعْظَمُ إِنْسَانٍ رَأَیْنَاهُ قَطُّ خَلْقًا وَأَشَدُّهُ وِثَاقًا"« به سرعت رفتیم تا به دیری رسیدیم. در آن دیر، بزرگترین انسان از نظر خلقت را دیدم كه تا به حال مشاهده نكرده بودم و بسیار محكم بسته شده بود».

9. از خلقت آدم تا روز قیامت فتنه ای بزرگتر از فتنه مسیح دجال وجود ندارد همانگونه كه آمد و در حدیث عمران بن حصینس آمده كه از رسول اللهص شنیدم كه فرمودند:"مَا بَیْنَ خَلْقِ آدَمَ إِلَى قِیَامِ السَّاعَةِ خَلْقٌ أَكْبَرُ مِنْ الدَّجَّالِ"«در فاصله خلق آدم تا برپایی قیامت مخلوقی بزرگتر از دجال آفریده نشده است» و در روایت احمد از هشام بن عامر انصاریس آمده كه: "سَمِعْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ مَا بَیْنَ خَلْقِ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ فِتْنَةٌ أَكْبَرُ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ «از پیامبرص شنیدم كه فرمودند: در فاصله خلقت آدم تا برپایی قیامت فتنه ای بزرگتر از فتنه دجال آفریده نشده است».

10. و اما در مورد عقیم‌بودن دجال، در حدیث ابوسعید خدریس در داستانش با ابن صیاد چنین آمده است. او به ابوسعید گفت: " أَلَسْتَ سَمِعْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: إِنَّهُ لا یُولَدُ لَهُ؟ قَالَ قُلْتُ : بَلَى .. " «آیا از پیامبر خداص نشنیده‌ای فرمودند: او بچه‌دار نمی‌شود ابوسعید گفت، گفتم: بلی».

برخی از روایات چشم راست و برخی دیگر چشم چپش را کور دانسته‌اند در عین حال همه روایات صحیح و بدون اشکال هستند، بدین ترتیب تعدادی از اهل علم بین این روایات را جمع كرده اند.

قاضی عیاض می‌گوید براساس روایات صحیح دو چشم دجال عیب دارند ولی چشمی که روشنائی اش را از دست داده چشم راست اوست.

به نحوی که در حدیث ابن عمر نقل شده است و چشم چپ او نیز که تکه گوشتی اضافه دارد پس آن نیز عیب دار است پس هر دو چشم دجال معیوب هستند چون صفت اعور در هر چیزی دلالت بر نقص آن چیز دارد. بویژه در چشم، بنابراین هر دو چشم دجال اعور یعنی معیوب هستند اما یکی از آنها کاملاً نمی‌بیند و دیگری گرچه بیناییش را از دست نداده ولی معیوب است.

نووی دربارة این جمع موافق قاضی عیاض است و قرطبی نیز آن را ترجیح داده است.

مكان خروج دجال

دجال از سمت مشرق از خراسان و از میان یهودیان اصفهان خارج می‌شود سپس روی زمین سفر می‌کند و به همه شهرها جز مکه و مدینه وارد می‌شود. و نمی تواند وارد آن دو شود زیرا ملائکه از آن حراست می‌کنند.

در حدیث فاطمه بنت قیسل پیامبر ص دربارة دجال فرمود:"أَلا إِنَّهُ فِی بَحْرِ الشَّأْمِ أَوْ بَحْرِ الْیَمَنِ لا بَلْ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَا هُوَ وَأَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى الْمَشْرِقِ" « بدانید او در دریای شام یا دریای یمن است. نه بلکه از طرف مشرق ظاهر می‌شود. از طرف مشرق، از طرف مشرق و با دستش به سمت مشرق اشاره کرد».

ابوبکر صدیق(رض) می‌گوید: پیامبر ص در حالی که برای ما حدیث می‌گفت فرمود:"الدَّجَّالُ یَخْرُجُ مِنْ أَرْضٍ بِالْمَشْرِقِ یُقَالُ لَهَا خُرَاسَانُ" «دجال در سمت مشرق در جایی به نام خراسان ظاهر می‌شود».

انسس می‌گوید پیامبر ص فرمود:"یَخْرُجُ الدَّجَّالُ مِنْ یَهُودِیَّةِ أَصْبَهَانَ مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفًا مِنْ الْیَهُودِ عَلَیْهِمْ التِّیجَانُ" «دجال از میان یهودیهای اصفهان خارج می‌شود و هفتاد هزار نفر همراه او هستند».

مكانهایی كه دجال نمی تواند داخل آن شود

هنگام خروج دجال در آخرالزمان داخل شدن به مکه و مدینه بر او حرام شد. با استناد به احادیث صحیح این مطلب بیان شد. لذا او جز این دو شهر به همه شهرها یکی پس از دیگری وارد خواهد شد.




طبقه بندی: آینده اسلام و علامات قیامت،
[ سه شنبه 12 آبان 1394 ] [ 04:21 ب.ظ ] [ سید مصطفی موسوی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
www.iranskin.com/online'>Online User P align=center>