تبلیغات
آه...که چه بگویم

آه...که چه بگویم
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟





ابر برچسب ها
هجرت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ از مکه به مدینه فرش معماری اسلامی محبت ابوبکد صدیق ساکنان مدینه و اوضاع آنان به هنگام هجرت آه...که چه بگویم عام الحُزن (سال غم) ولادت پیامبر مقدّمات هجرت پل صراط اسرا و معراج اولین غذایی که مؤمنان بعد از دخول به بهشت می‌خورند رسول الله خلفای راشدین قدر و منزلت زن غار حرا پیامبر در طائف تمدن اسلام آداب مسجد پیمان با یهودیان مدینه بیعت عقبه اول مسجدالنبی خاک بهشت «خداوند زیباست و زیبای ها را دوست دارد» شیخ مصطفی امامی بیعت عَقَبهٔ دوم سیرت بعد از نبی منازل بهشت و ارتفاع آن دعوت مخفی پیامبر و مسلمانان پیشتاز سدره المنتهی عالم برزخ و روز محشر پیامبر ابو موسی اشعری انواع گوناگون وحی آداب غذا خوردن مسلمان شدن سیدنا امام عمربن الخطاب(رض) خلاصه زندگی پیامبر قبل از نبوت خوردن و آشامیدن در بهشت بهشت و جهنم ابوبکر صدیق شفاعت روح بهترین پاداش عالم برزخ اسلام آوردن سیدنا حمزه نخستین غَزوات مسلمانان ابوبکر غزوهٔ بدر بزرگ تمدن اسلامی
علامت های بزرگ قیامت

علامت اول: خروج مهدی

و او مردی از اهل بیت است و از فرزندان حسن بن علیم متولد می شود و در حالیكه زمین پر از ظلم و ستم است از عدل و داد پر می نماید. اسمش موافق اسم پیامبر صلی الله علیه وسلم  و اسم پدرش موافق اسم پدر پیامبر صلی الله علیه وسلم  است. ابوداود و ترمذی از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت می كنند كه پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود:«لَا تَذْهَبُ الدُّنْیَا حَتَّى یَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِی وَاسْمُ أَبِیهِ اسْمُ أَبِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا» سنن أبی داود 4 / 306 (4282)


«دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینکه مردی از اهل بیتم که هم اسم من و اسم پدرش هم اسم پدر من است حکومت عرب را بدست گیرد و زمین را همانگونه كه پر از ظلم و ستم شده پر از عدل و داد می كند.».

 

نشانه دوم: ظهور مسیح دجال

و او مردی از فرزندان آدم است كه در آخرالزمان خارج می شود و به وسیله او بسیاری از مردم دچار فتنه می گردند. خداوند بر دست او بعضی از اعمال خارق العاده را جاری می سازد. ادعای خدایی می كند باطل او بر مؤمن اثر ندارد و داخل تمام شهرها جز مكه و مدینه می شود و با او آتش و بهشت است. آتش او بهشت، و بهشت او آتش است. احادیث صحیح بر خروج او دلالت دارند. از آن جمله حدیث عبدالله بن عمرو بن عاص است كه مسلم در صحیحش از رسول الله صلی الله علیه وسلم  روایت می كند كه می‌فرماید:«یَخْرُجُ الدَّجَّالُ فِی أُمَّتِی فَیَمْكُثُ أَرْبَعِینَ لَا أَدْرِی أَرْبَعِینَ یَوْمًا أَوْ أَرْبَعِینَ شَهْرًا أَوْ أَرْبَعِینَ عَامًا فَیَبْعَثُ اللَّهُ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ كَأَنَّهُ عُرْوَةُ بْنُ مَسْعُودٍ فَیَطْلُبُهُ فَیُهْلِكُهُ» مسلم (2940) .

 «دجال در امت من خارج می شود و در زمین چهل می ماند نمی دانم چهل روز یا چهل ماه، یا چهل سال پس خداوند عیسی بن مریم را می‌فرستد كه او مانند عروه بن مسعود است او را می خواند و به هلاكت می رساند». و در صحیحین از عبدالله بن عمر روایت است كه رسول الله صلی الله علیه وسلم  در میان مردم بلند شد و خداوند را بر آنچه شایسته او بود حمد و ثنا گفت سپس دجال را ذكر نمود و فرمود:«إِنِّی أُنْذِرُكُمُوهُ وَمَا مِنْ نَبِیٍّ إِلَّا قَدْ أَنْذَرَهُ قَوْمَهُ لَقَدْ أَنْذَرَهُ نُوحٌ قَوْمَهُ وَلَكِنْ سَأَقُولُ لَكُمْ فِیهِ قَوْلًا لَمْ یَقُلْهُ نَبِیٌّ لِقَوْمِهِ تَعْلَمُونَ أَنَّهُ أَعْوَرُ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِأَعْوَرَ» بخاری (3057) ، وصحیح مسلم (169)

 «من شما را از او بر حذر می دارم. و هیچ پیامبری نیامده مگر اینكه قوم اش را از او برحذر داشته است. از آن جمله، نوح نیز قوم اش را برحذر داشته است. اما من دربارة او سخنی می گویم كه هیچ پیامبری برای قومش نگفته است. دجال، یك چشم و احول است. ولی خداوند، چنین نیست».

 

علامت سوم: نزول عیسی؛ از آسمان به زمین

او در زمین به عدالت حكم می كند، صلیب را می شكند، خوك را می كشد و كار دجال را تمام می كند. همانگونه كه نصوص از كتاب و سنت بر آن دلالت دارند. الله تعالی در كتابش می فرماید: {وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ} زخرف 61. «و همانا آن، نشانه ای برای رستاخیز است». بیشتر مفسرین به این آیه بر نزول عیسی استدلال می كنند و این روایت از ابن عباس نقل شده است. امام احمد در مسندش از ابن عباسم در تفسیر این آیه روایت می كند كه می گوید:«هو خروج عیسى ابن مریم علیه السلام قبل یوم القیامة» المسند : 1 / 318 .

«آن خروج عیسی بن مریم؛ قبل از روز قیامت است». همانگونه كه احادیث صحیح بر نزول عیسی؛ دلالت می كنند. در صحیحین از ابوهریرهس روایت است كه پیامبر صلی الله علیه وسلم  می فرماید:«وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَیُوشِكَنَّ أَنْ یَنْزِلَ فِیكُمْ ابْنُ مَرْیَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَكَمًا عَادِلًا فَیَكْسِرَ الصَّلِیبَ وَیَقْتُلَ الْخِنْزِیرَ وَیَضَعَ الْجِزْیَةَ وَیَفِیضُ الْمَالُ حَتَّى لَا یَقْبَلَهُ أَحَدٌ وَحَتَّى تَكُونَ السَّجْدَةُ الْوَاحِدَةُ خَیْرًا مِنْ الدُّنْیَا وَمَا فِیهَا» بخاری (2222) ، وصحیح مسلم (155)

 «سوگند به ذاتی كه جان من در دست اوست،  بزودی عیسی ‏بن مریم نزول خواهد كرد. او حاكم عادلی خواهد بود، صلیب را خواهد شكست و خوك را از بین خواهد برد و جزیه را برمی دارد و (در زمان ایشان ) ثروت و دارایی بحدی زیاد می شود كه كسی حاضر به پذیرفتن مال، نخواهد شد».

 

علامت و نشانه چهارم: خروج یأجوج و مأجوج

و آنها مخلوقات بسیاری هستند كسی نمی تواند آنها را بكشد. گفته شده آنها از نوادگان یافث كه از فرزندان نوح علیه السلام؛ است، می‌باشند و كتاب و سنت بر خروج آنها دلالت دارد. الله تعالی می‌فرماید:{حَتَّى إِذَا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ یَنْسِلُونَ**وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِیَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِینَ كَفَرُوا}( انبیاء 96- 97)

 «تا زمانی که یاجوج و مأجوج رها می‌گردند و آنان از هر بلندی و ارتفاعی می‌گذرند. (در این هنگام) وعدة راستین (روز قیامت) نزدیک است پس ناگهان چشمان کفار خیره می‌شوند (و از حرکت باز می‌ایستند)». شیخین از زینب بنت جحشك روایت می كنند كه رسول الله صلی الله علیه وسلم  روزی با حالت هراسان بر او داخل شد و فرمود:«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَیْلٌ لِلْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدْ اقْتَرَبَ فُتِحَ الْیَوْمَ مِنْ رَدْمِ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مِثْلُ هَذِهِ وَحَلَّقَ بِإِصْبَعِهِ الْإِبْهَامِ وَالَّتِی تَلِیهَا». .) بخاری (3346) ، وصحیح مسلم (2880).

 « لا اله الا الله» وای بر عرب از شری که امروز نزدیک شد. امروز سد یاجوج و ماجوج اینطور (دو انگشت ابهام و مجاورش را حلقه کرد) باز شد».

 

علامت و نشانه پنجم: انهدام كعبه و ربودن زیور آلات آن

مردی دارای ساق پاهای كوچك و دراز از حبشه كعبه را ویران و زیور آلات آن را می برد همانگونه كه سنت بر آن شاهد است. شیخین از ابوهریره س روایت می كنند كه پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرماید: «یُخَرِّبُ الْكَعْبَةَ ذُو السُّوَیْقَتَیْنِ مِنْ الْحَبَشَةِ» بخاری (1591) ، وصحیح مسلم (2909) .

 «مردی دارای ساق پای کوچک و باریک از حبشه کعبه را خراب می‌کند» و امام احمد با سند صحیح از عبدالله بن عمرو روایت می كند كه او از رسول الله صلی الله علیه وسلم  شنید كه فرمود:«یُخَرِّبُ الْكَعْبَةَ ذُو السُّوَیْقَتَیْنِ مِنْ الْحَبَشَةِ وَیَسْلُبُهَا حِلْیَتَهَا وَیُجَرِّدُهَا مِنْ كِسْوَتِهَا وَلَكَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَیْهِ أُصَیْلِعَ أُفَیْدِعَ یَضْرِبُ عَلَیْهَا بِمِسْحَاتِهِ وَمِعْوَلِهِ» المسند : 2 / 220 .

« مردی دارای ساق پای باریک و کوچک از حبشه کعبه را خراب می‌کند و کسوت و زینت آلات را از آن جدا می‌سازد مثل اینکه اکنون من او را می‌بینم با سری طاس و مفاصل کج با بیل و کلنگش به کعبه می‌کوبد».

 

علامت ششم: دخان

و آن دود بزرگی است كه از آسمان جاری می شود و مردم را می پوشاند و آنها را در برمی گیرید كه قرآن و سنت بر آن شاهدند. الله تعالی می فرماید:{فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِینٍ**یَغْشَى النَّاسَ هَذَا عَذَابٌ أَلِیمٌ}( دخان 10-11)

«منتظر باش تا روزی آسمان دودی واضح و آشکار ظاهر کند و همه مردم را در بر گیرد این عذاب دردناکی است» و از سنت حدیث حذیفه بن اسید س است همانگونه كه گذشت از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت می كند كه فرمود:«إِنَّهَا لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آیَاتٍ فَذَكَرَ الدُّخَانَ وَالدَّجَّالَ وَالدَّابَّةَ» مسلم (2901) .«قیامت برپا نمی گردد تا ده نشانه آن نیاید كه دخان، دجال و دابه را ذكر نمود».

 

نشانه هفتم: بلند شدن قرآن از زمین به سوی آسمان

از آن آیه ای بصورت نوشته یا در قلب باقی نمی ماند. و دلیل بر آن حدیث حذیفه است كه از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت می كند كه فرمود:«یَدْرُسُ الْإِسْلَامُ كَمَا یَدْرُسُ وَشْیُ الثَّوْبِ حَتَّى لَا یُدْرَى مَا صِیَامٌ وَلَا صَلَاةٌ وَلَا نُسُكٌ وَلَا صَدَقَةٌ وَلَیُسْرَى عَلَى كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فِی لَیْلَةٍ فَلَا یَبْقَى فِی الْأَرْضِ مِنْهُ آیَةٌ». . .) سنن ابن ماجه 2 / 1344

 «اسلام همانند نقش و نگار لباس پاك می شود تا آنجا كه كسی روزه، نماز، قربانی و زكات را نمی داد. و بر كتاب خداوند عزوجل در شبی می گذرد در حالیكه در زمین از آن آیه ای باقی نمانده است».

 

نشانه هشتم: طلوع نمودن خورشید از مغرب

قرآن و سنت بر این نشانه دلیل هستند. الله تعالی می فرماید:{یَوْمَ یَأْتِی بَعْضُ آیَاتِ رَبِّكَ لَا یَنْفَعُ نَفْسًا إِیمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرًا}( انعام 158)

«روزی كه بعضی از آیات پروردگارت بیایند كسی كه قبلاً ایمان نیاورده یا در ایمان خویش عمل خیری را كسب نكرده ایمان آوردنش برای او هیچ نفعی ندارد» تعدادی از مفسرین بر این رأی هستند كه منظور از بعضی آیات پروردگار، طلوع نمودن خورشید از مغرب آن است. طبری بعد از ذكر سخنان مفسرین در باره این آیه می گوید:(وأولى الأقوال بالصواب فی ذلك ما تظاهرت به الأخبار عن رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلِّم أنه قال ذلك حین تطلع الشمس من مغربها) «اولی ترین سخنان به صواب و درستی در این باره اخباری است كه از رسول الله صلی الله علیه وسلم  در باره طلوع نمودن خورشید از مغرب می باشد».{ تفسیر ابن جریر ج8 / 97 .}

 شیخین از ابوهریره س روایت می كنند كه رسول الله صلی الله علیه وسلم  می فرماید:«لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا فَإِذَا طَلَعَتْ فَرَآهَا النَّاسُ آمَنُوا أَجْمَعُونَ فَذَلِكَ حِینَ لَا یَنْفَعُ نَفْسًا إِیمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرًا» بخاری (4636) ، و مسلم (157) .

«قیامت برپا نمی گردد تا اینكه خورشید از مغرب طلوع می كند پس هنگامی كه مردم آن را دیدند همگی ایمان می آورند در آن هنگام كسی كه قبلاً ایمان نیاورده یا در ایمان خویش عمل نیكویی را كسب ننموده ایمانش برای او سودمند نمی باشد.»

 

نشانه نهم: خروج دابه

و آن مخلوق بزرگی است. گفته شده طول آن شصت ذراع است و دارای دست و پا و پشمالو می باشد و گفته شده خلقت او شبیه تعدادی از حیوانات است. قرآن و سنت بر خروج آن قبل از برپایی قیامت دلالت دارند. الله تعالی می فرماید:{وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآیَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ} (نمل 82)

«هنگامی که فرمان وقوع قیامت فرا می‌رسد. دابه را از زمین برای مردم بیرون می‌آوریم که با ایشان سخن می‌گوید. براستی مردم به آیات ما ایمان نمی‌آوردند». ابوهریره س از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت می كند كه فرمودند:(ثَلَاثٌ إِذَا خَرَجْنَ لَا یَنْفَعُ نَفْسًا إِیمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرًا طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَالدَّجَّالُ وَدَابَّةُ الْأَرْضِ) مسلم (158) .

 «هنگام وقوع سه حادثه، انسانی كه قبلاً ایمان نداشته یا از ایمان خود خیری كسب نكرده است اگر ایمان بیاورد برای او سودی نخواهد داشت:

1.     طلوع نمودن خورشید از مغرب

2.     ظهور دجال

3.      خروج دابة الارض».

 

 امام احمد از ابو امامه رضی الله عنه روایت می كند كه پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمودند:«تَخْرُجُ الدَّابَّةُ فَتَسِمُ النَّاسَ عَلَى خَرَاطِیمِهِمْ ثُمَّ یَغْمُرُونَ فِیكُمْ حَتَّى یَشْتَرِیَ الرَّجُلُ الْبَعِیرَ فَیَقُولُ مِمَّنْ اشْتَرَیْتَهُ فَیَقُولُ اشْتَرَیْتُهُ مِنْ أَحَدِ الْمُخَطَّمِینَ» المسند : 5 / 268 .

 «دابة الارض خارج می‌شود و بر بینی مردم نشانه می‌گذارد تا اینکه آنقدر تعدادشان زیاد می‌شود. که یک نفر شتری را می‌خرد به او می‌گویند این شتر را از چه کسی خریده‌ای او در جواب می‌گوید: از یکی از نشانه‌دارها (کسانی که دابة الارض روی بینی آنها نشانه گذاشته است)».

 

نشانه دهم: خارج شدن آتش بزرگ

این آتش از عدن(بندری در یمن است) خارج می شود و مردم را به سوی محل تجمعشان می راند. و این آخرین نشانه بزرگ قیامت است. و دلیل بر این نشانه حدیث حذیفه بن اسید س است كه قبلاً گذشت و مسلم آن را بیان كرده كه در آن پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرماید:«وَآخِرُ ذَلِكَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ الْیَمَنِ تَطْرُدُ النَّاسَ إِلَى مَحْشَرِهِمْ» مسلم (2901) .

 «و آخر آن آتشی است كه از یمن خارج می شود و مردم را به سوی مكان قیامت فراری می دهد» و در روایتی از حدیث حذیفه آمده:«وَنَارٌ تَخْرُجُ مِنْ قُعْرَةِ عَدَنٍ تَرْحَلُ النَّاسَ» «و آتشی از عمق عدن خارج می شود كه مردم را كوچ می دهد».

 

این نشانه ها بزرگترین نشانه های قیامت بودند كه قبل از برپایی آن واقع می گردند هنگامی كه این نشانه ها آمدند قیامت به اذن الله تعالی برپا می گردد و روایت شده كه این نشانه ها به دنبال هم همانند مهره های ستون فقرات پشت سرهم می آیند هنگامی كه یكی از آنها آشكار شود به دنبال آن دیگری می آید. طبرانی در اوسط از ابوهریرهس از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت می كند كه فرمودند:«خروج الآیات بعضها على إثر بعض، یتتابعن كما تتابع الخرز فی النظام»( المعجم الوسیط : 5 / 148 ، (4283))

«نشانه ها بعضی ها به دنبال بعضی دیگر می آیند همانگونه كه ستون فقرات به دنبال هم می آیند».

 

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏




طبقه بندی: آینده اسلام و علامات قیامت،
[ سه شنبه 12 آبان 1394 ] [ 04:03 ب.ظ ] [ سید مصطفی موسوی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
www.iranskin.com/online'>Online User P align=center>