تبلیغات
آه...که چه بگویم

آه...که چه بگویم
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟





ابر برچسب ها
آه...که چه بگویم دعوت مخفی پیامبر و مسلمانان پیشتاز منازل بهشت و ارتفاع آن پل صراط آداب مسجد شیخ مصطفی امامی تمدن اسلامی عالم برزخ و روز محشر قدر و منزلت زن ابوبکد صدیق غزوهٔ بدر بزرگ نخستین غَزوات مسلمانان انواع گوناگون وحی بیعت عقبه اول روح بهشت و جهنم پیامبر در طائف تمدن اسلام پیمان با یهودیان مدینه مقدّمات هجرت خاک بهشت آداب غذا خوردن خلفای راشدین خوردن و آشامیدن در بهشت سدره المنتهی اسلام آوردن سیدنا حمزه اولین غذایی که مؤمنان بعد از دخول به بهشت می‌خورند معماری اسلامی سیرت بعد از نبی شفاعت مسجدالنبی بهترین پاداش ساکنان مدینه و اوضاع آنان به هنگام هجرت عالم برزخ عام الحُزن (سال غم) ابو موسی اشعری هجرت پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ از مکه به مدینه رسول الله پیامبر بیعت عَقَبهٔ دوم محبت «خداوند زیباست و زیبای ها را دوست دارد» خلاصه زندگی پیامبر قبل از نبوت ولادت پیامبر مسلمان شدن سیدنا امام عمربن الخطاب(رض) فرش اسرا و معراج غار حرا ابوبکر صدیق ابوبکر
نشانه های قیامت و انواع آن

الله تعالی می فرماید:{وَعِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ} زخرف 85. یعنی: «و علم قیامت نزد اوست» و الساعة از مشهورترین نامهای روز قیامت در نصوص شرعی و كلام مردم است و آن روز بخاطر این به این نام نامگذاری شده زیرا یك مرتبه و بی خبر می آید و مردم را در یك لحظه جمع می كند.بنابراین کسی جز الله تعالی نمی داند چه زمانی قیامت برپا می شود ولی نشانه هایی دارد.أشراط الساعة یعنی نشانه ها و علامتهایی كه قبل از برپایی آن واقع می شوند.

الله تعالی می فرماید:{فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا}( محمد 18) «آیا جز این انتظار می برند كه رستاخیز ناگهان بر آنها فرا رسد و علامتهای آن پدیدار شود».

 

اشراط جمع شرط است و به معنی نشانه می باشد و گفته شده أشراط الشیء یعنی اوائل آن.

و در زبان عرب به معنی نزدیكترین چیزهایی كه می آیند، می‌باشد. زیرا نشانه هر چیزی اولین آن است.

و الساعة بخشی از اجزای زمان است و از آن به قیامت تعبیر می‌شود.

 

انواع نشانه های قیامت

نشانه های قیامت به سه دسته تقسم می شوند:

 

دسته اول:

 نشانه های دور كه آمده و پایان یافته اند. كه از آن جمله بعثت پیامبر صلی الله علیه وسلم می باشد. بر اساس آنچه در صحیحین از حدیث انس بن مالك رحمه الله كه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت می كند كه فرمود:«بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةَ كَهَاتَیْنِ. وضم السبابة والوسطی» (بخاری (6504) ، وصحیح مسلم (2951)) . «بعثت من و قیامت مانند این دو انگشت است و دو انگشت سبابه و وسطی را به هم چسپاند» و از آن جمله نصف شدن ماه بر اساس آنچه خداوند در كتابش به آن خبر داده است. الله تعالی می فرماید:{اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ} قمر 1.

«قیامت نزدیک و ماه دو نصف می‌گردد» و از آن جمله خارج شدن آتش از سرزمین حجاز كه بخاطر آن گردن شترها در بصری روشن می گردد. شیخین از ابوهریرهس روایت می كنند كه رسول اللهصلی الله علیه وسلم میفرماید: «لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَخْرُجَ نَارٌ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ تُضِیءُ أَعْنَاقَ الْإِبِلِ بِبُصْرَى» بخاری (7118) ، وصحیح مسلم (2902) .

 «قیامت برپا نمی‌شود تا آتشی در حجاز برافروخته شود و گردن شتران را در بصری روشن گرداند» {(بُصری)، شهری معروف در سوریه به آن حوران گفته می‌شود که تا دمشق سه مرحله فاصله دارد.«معجم البلدان»(1/441) و«شرح نووی بر صحیح مسلم»(18/30)و«فتح الباری» (13/80).}

و این آتش بر اساس آنچه پیامبر صلی الله علیه وسلم خبر داده بود در جمادی الثانی سال654 ه‍ كه خروج آن در قسمت شرقی مدینه بود، ظاهر شد و به سبب آن دره ای از آتش جاری شد و جماعتی از مردم آنجا و مردم شام نور آن را دیدند و مردم بصری گردن شتران در روشنایی آن همانگونه كه پیامبرص خبر داده بود دیدند.

 

دسته دوم:

 نشانه های وسطی و آن عبارتند از نشانه هایی كه ظاهر شده و پایان نیافته اند بلكه زیاد شده و به شدت منتشر شده‌اند. كه از آن جمله جاریه آقای خود را به دنیا آورد و انسان‌های پا برهنه، لخت، نیازمند و چوپان را می‌بینی ساختمان‌های چند طبقه و بلند می‌سازند. بر اساس آنچه در حدیث جبریل مشهور است كه مسلم آن را در فصل اول از این باب آورده كه می فرماید:«قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ السَّاعَةِ قَالَ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ یَتَطَاوَلُونَ فِی الْبُنْیَانِ» مسلم (8) .

 « گفت مرا از روز قیامت خبر ده، فرمود: پرسیده شده (در این مسأله) داناتر از سؤال كننده نیست، آن مرد گفت: پس مرا از نشانه های قیامت باخبر ساز، فرمود: آنكه كنیز آقایش را بزاید، و آنكه پا و تن برهنگان بینوا، و چوپان گوسفندان را ببینی كه به برافراشتن كاخ (و زیاده روی در ساختمان) بپردازند.» و از آن جمله خارج شدن سی دجال كه همگی ادعای نبوت می كنند همانگونه كه در حدیث ابوهریرهس روایت است كه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:«لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى یُبْعَثَ دَجَّالُونَ كَذَّابُونَ قَرِیبًا مِنْ ثَلَاثِینَ كُلُّهُمْ یَزْعُمُ أَنَّهُ رَسُولُ اللَّهِ» بخاری (3609) . «قیامت بر پا نمی‌شود مگر اینکه دجالهای کذابی حدود سی نفر که همه آنان ادعای نبوت می‌کنند، ظاهر شوند» و در سنن ابوداود و ترمذی از ثوبان روایت است كه پیامبرص فرمودند:«وَإِنَّهُ سَیَكُونُ فِی أُمَّتِی كَذَّابُونَ ثَلَاثُونَ كُلُّهُمْ یَزْعُمُ أَنَّهُ نَبِیٌّ وَأَنَا خَاتَمُ النَّبِیِّینَ لَا نَبِیَّ بَعْدِی» سنن أبی داود (4252)  «همانا در امت من سی نفر مدعی نبوت دروغین ظاهر می‌شوند و هر یک از آنان گمان می‌کند پیامبر خدا است در حالی که من خاتم انبیاء هستم و پیامبری بعد از من نخواهد آمد».

از آن جمله ظاهر شدن كوهی از طلا در فرات كه مردم بخاطر آن با همدیگر می جنگند. ابوهریرهس از پیامبرص روایت می كند كه فرمودند:«لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى یَحْسِرَ الْفُرَاتُ عَنْ جَبَلٍ مِنْ ذَهَبٍ یَقْتَتِلُ النَّاسُ عَلَیْهِ فَیُقْتَلُ مِنْ كُلِّ مِائَةٍ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَیَقُولُ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ لَعَلِّی أَكُونُ أَنَا الَّذِی أَنْجُو» مسلم (2894) ، بخاری (7119)

 «قیامت بر پا نمی‌شود تا اینکه رود فرات کوهی از طلا را کشف (ظاهر) کند. مردم بر سر آن بجنگند و نود و نه در صد آنان کشته می‌شوند و همه می‌گویند شاید من زنده بمانم» و این علامتی است كه فاصله واقع شدن آن زیاد نیست.

 

دسته سوم:

نشانه های بزرگ است و هنگامی كه ظاهر شوند قیامت به دنبال آن می آید كه ده علامت و نشانه می باشند كه هیچكدام از آنها ظاهر نشده اند. مسلم در صحیحش از حذیفه بن اسید روایت می كند كه گفت:«اطَّلَعَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَیْنَا وَنَحْنُ نَتَذَاكَرُ فَقَالَ مَا تَذَاكَرُونَ قَالُوا نَذْكُرُ السَّاعَةَ قَالَ إِنَّهَا لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آیَاتٍ فَذَكَرَ الدُّخَانَ وَالدَّجَّالَ وَالدَّابَّةَ وَطُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَنُزُولَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَیَأَجُوجَ وَمَأْجُوجَ وَثَلَاثَةَ خُسُوفٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ بِجَزِیرَةِ الْعَرَبِ وَآخِرُ ذَلِكَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ الْیَمَنِ تَطْرُدُ النَّاسَ إِلَى مَحْشَرِهِمْ» مسلم (2901) .

«پیامبر صلی الله علیه وسلم بر ما وارد شد در حالیكه ما مشغول گفتگو با هم بودیم. فرمود: درمورد چه چیز دارید صحبت می كنید؟ گفتند: در مورد قیامت. فرمود: قیامت برپا نمی گردد تا ده نشانه آن نیاید كه عبارتند از:

1.دخان

2.دجال

3.دابه

4. طلوع نمودن خورشید از غرب

5.نزول عیسی بن مریم علیه السلام

6.یأجوج و مأجوج

7و8و9. روی دادن سه خسوف{ فرورفتگی كه در زمین به وجود می آید را خسف می گویند.} كه یكی در مشرق، یكی در مغرب و دیگری در جزیرة العرب روی می دهد

10.آتشی كه از یمن خارج می شود و مردم را به سوی مكان قیامت فراری می دهد.» و در بعضی احادیث دیگر مهدی، خراب شدن كعبه، بلند گردیدن قرآن از زمین ذكر گردیده كه ذكر آن خواهد آمد.

و اكثر محققین اهل علم بر این باورند كه علامتهای بزرگ قیامت این ده تا می باشند و این سه و آنچه در حدیث حذیفه بن اسید ذكر شده جدا از روی دادن خسوف هستند و اینكه اینها از علامتهای قیامت هستند شكی نیست همانگونه كه نص حدیث بر واقع شدن آن قبل از نشانه دهم دلالت دارد و این مقدمه ای برای آن است و برای این گفته در روایت دیگری، حدیث حذیفه بن اسید گواه است و مسلم همچنین آن را روایت كرده و در آن خسوف را در ذكر بر غیر آن از علامتها بیان داشته آنجا كه پیامبر می فرماید:«إِنَّ السَّاعَةَ لَا تَكُونُ حَتَّى تَكُونَ عَشْرُ آیَاتٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ فِی جَزِیرَةِ الْعَرَبِ وَالدُّخَانُ وَالدَّجَّالُ» . . ) مسلم (2901) . «قیامت برپا نمی شود تا ده نشانه می آید: خسوف در مشرق، خسوف در مغرب و خسوف در جزیرة العرب، دخان، دجال و …» سپس بقیه نشانه ها را ذكر كرده است. قرطبی می گوید:(فأول الآیات على ما فی هذه الروایة الخسوفات الثلاثة وقد وقع بعضها فی زمن النبی صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلِّم ذكره ابن وهب . . . ) «از اولین نشانه ها در این روایت خسوف سه گانه است كه بعضی از آن در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم  كه ابن وهب ذكر كرده واقع شده است».

 

 

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

 




طبقه بندی: آینده اسلام و علامات قیامت،
[ سه شنبه 12 آبان 1394 ] [ 04:00 ب.ظ ] [ سید مصطفی موسوی ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
www.iranskin.com/online'>Online User P align=center>